Książka jako obiekt interaktywny

Projekt książki

Ksiażka jako obiekt interaktywny


Data realizacji:
2020

Klient:
Wydawnicto słowo/obraz terytoria

Zadanie

PlayDead.info to książka traktująca o strachu przed okolicznościami umierania (samotność, izolacja, cierpienie, smutek wynikający z żałoby) w kontekście funkcjonowania w wirtualnym świecie, tworzynia swojej alternatywnej „nieśmiertelnej” biografii. To trudna tematyka, dla wielu temat tabu. Rozważania graficzne dotyczyły nie tyle, co formy książki, a momentu jej użytkowania, czyli stworzenie komfortowej, ciepłej i otwartej atmosfery, która pojawia się po chwyceniu książki w dłoń i zachęci czytelnika do czytania. Ważnym elementem jest również interaktywność samej książki. Oprócz tekstu i ilustracji, które są typowymi elementami książek, mamy tutaj do czynienia z efektem hiperlinku i rozbudowanymi przypisami, które stanowią drugą narrację.

Realizacja

Projekt książki jako obiektu miał przede wszystkim być wygodny w czytaniu, tak by książkę miało się ochotę dotykać, spędzać z nią czas, wracać do niej. To dlatego zdecydowałam się na niebielony, szlachetny papier i aksamitną folię na okładce, która posiada niezwykłe walory haptyczne i nie ślizga się w dłoni. Odpowiednia wielkość marginesów, kroju pisma (Calluna i Geotica) i interlinii sprawia, że wzrok łatwo przesuwa się po liniach tekstu. Duże marginesy to również ukłon dla wszystkich miłośników robienia notatek w książkach.

Na początku każdego rozdziału znajduje się strona tytułowa z wyszczególnieniem podrozdziałów, co pomaga w poruszaniu się po książce i jest bardzo ważne, zważywszy na jej otwartą treść. W wielu miejscach tekst poprzetykany jest odnośnikami do innych treści, czy to w postaci rozbudowanego przypisu, czy QR kodu prowadzącego do zdjęć, filmów, stron internetowych. W związku z tym, że te dodatkowe treści są bardzo istotne, stanowią wręcz drugą narrację, postanowiłam nie umieszczać ich na końcu książki, ani nawet na dole strony, lecz zawsze na równi (znaczeniowo i formalnie) z tekstem.

Projekt okładki (zarówno widocznej, jak i niewidocznej części) jest również bezpośrednim nawiązaniem do treści. Na przedniej okładce widzimy dłoń wystającą z mchu, co ilustruje wątek związany z naturalnym, otwartym, bliskim podejściem do umierania i pochówku. Na tylnej okładce znajduje się fragment tekstu opowiadający o potrzebie wymyślenia nowych rytuałów pogrzebowych i zdefiniowaniu współczesnego rozumienia „dobrej śmierci”. Cała wewnętrzna cześć okładki jest usiana ikonami bobaska. Ta ikona pojawia się podczas pierwszego logowania do Facebooka i stanowi inspirację do rozważań o wirtualnym życiu co stanowi drugi wątek eseju umieszczonego w książce.

Kalendarz projektowany dla konkretnej grupy zawodowej: wizażystki, fryzjerki, kosmetyczki

Booking Book kalendarz dla wisażystek

Kalendarz projektowany dla konkretnej grupy zawodowej


Data realizacji:
2017 – 2019

Klient:
Visage Shop

Zadanie

Booking book to kalendarz zaprojektowany z myślą o wymaganiach konkretnej grupy zawodowej. Stylistki, wizażystki, makijażystki, kosmetyczki, fryzjerki to bardzo specyficzne zawody, dla których zwykłe kalendarze są często niewygodne i nie spełniają swojej funkcji.

Proces

Podstawą do pracy nad projektem graficznym była rozmowa na temat wymagań i problemów związanych z użytkowaniem innych kalendarzy (dobre i złe praktyki, oczekiwane rozwiązania pomysły, budżet konkretnej grupy zawodowej). Badanie specyfiki zawodu i konkretnych sytuacji, podczas których użytkownik korzysta z publikacji (co to za sytuacje, jak funkcjonuje w nich użytkownik z publikacją). Problemy pojawiały się na wielu poziomach, począwszy od rozwiązań graficznych (zbyt mało miejsca na listy klientek, zakupów, szkice, podsumowania) po sprawy technologiczne: byt delikatny papier szybko się niszczy, często grzbiet łamie się podczas częstego użytkowania (taki kalendarz jest otwierany i zamykany kilka razy dziennie), okładka jest brudna od kosmetyków, bo nie ma możliwości mycia zwykłego papieru. U makijażystek, które dojeżdżają do swoich klientów, pojawia się problem z wagą kalendarza, każdy gram w torbie z kosmetykami ma znaczenie.

Realizacja

Na każdej stronie znajduje się podział dnia na godziny, dane klientki, rozpiska imienin, cytaty znanych osób (np. Anna Wintour, Coco Chanel, Christian Louboutin) z branży, które wybierane były z myślą o zainteresowaniach użytkowniczek Booking Booka

Sobota, dzień najbardziej pracowity, została podzielona na dwie strony z uwagi na możliwość dopisywania dodatkowych klientów (lista rezerwowa) i tzn. Eye Chartów. Eye Charty to szkice oka, na których makijażystki mogą malować i przedstawiać klientkom pomysły na makijaż. Oprócz tego na końcu każdego miesiąca znajduje się bilans zysków i strat oraz kalendarium. Kalendarium umieszczone jest w poziomie, by Booking Book mógł również sprawdzać się w roli stojącego kalendarza biurkowego. Ważnym punktem kalendarza są miejsca na całoroczne cele, spis stałych klientek i czarną listę.

Oprawa kalendarza jest bardzo trwała, wodoodporna i dość masywna, dzięki temu nie będzie się zużywała w trakcie intensywnego użytkowania.

Kalendarz ma formę segregatora z wymiennymi wkładami. Dzięki temu można nosić przy sobie tylko karty odpowiadające danemu okresowi (aktualny miesiąc). Poza tym co rok wystarczy wymieniać wkład, trwała okładka pozostaje ta sama, co jest dużą oszczędnością.

Oprawa graficzna magazynu artystycznego i wydarzeń towarzyszących

Magazyn artystyczno-naukowy

Oprawa graficzna magazynu artystycznego i wydarzeń towarzyszących


Data realizacji:
2013 – 2015

Klient:
Woof Woof Arf Arf

Zadanie

Woof Woof Arf Arf to tematyczny magazyn artystyczno-naukowy. Moim zadaniem był projekt logotypu, strony internetowej oraz projekt i skład całego magazynu. Magazyn  tworzony był przez studentów i doktorantów polskich uczelni. Wydanie każdego numeru magazynu wiązało się z serią wystaw towarzyszących odbywających się w różnych miastach Polski i prezentujących prace odnoszące się do zagadnienia danego numeru. W związku z tym projektowałam również plakaty, banery internetowe, reklamy i materiały romocyjne wystaw.

Realizacja

Każdy numer magazynu dotyczył innego tematu, zawierał różnego typu treści (fotografie, screeny z video, dokumentacje wystaw, teksty teoretyczne). Chciałam stworzyć coś, co będzie tworzyło zauważalną identyfikację wizualną, które zepnie tak różne elementy, jednak nie będzie konkurowała z nimi wizualnie. Zdecydowałam się na tzw. „wywalenie bebechów na wierzch”, czyli posłużenie się siatką jako elementem graficznym magazynu i plakatów. Siatka jest więc elementem przewodnim wszystkich materiałów.

Sam logotyp miał nawiązywać do przyrody, ponieważ temat każdego numeru nawiązuje do szeroko rozumianych zjawisk przyrodniczo-kulturowych. Magazyn nazywa się Woof Woof Arf Arf, to dźwięki wydawane przez psa, jednak nie chcieliśmy decydować się na coś oczywistego np. jedno konkretne zwierzę, czy jedną roślinę, ale raczej stworzyć coś niestandardowego i zaskakującego. Stąd pomysł kanciastych ptaków, które mówią do siebie za pomocą języka, który my określamy jako psi. Sam kształt i forma (ostre kąty, czarne linie) nawiązuje również do siatki stosowanej w składzie magazynu. Również krój pisma magazynu i ten zastosowany w logotypie są te same.

Strona w książce traktowana jako biała ściana w galerii sztuki

Projekty książek, albumów i identyfikacji wizualnej wystaw  Jerzego Olka

Książka jako galeria dla sztuki


Data realizacji:
od 2013

Klient:
Jerzy Olek

Zadanie

Profesor Jerzy Olek jest polskim artystą i teoretykiem sztuki. Jak sam o sobie pisze: „Sensy w sztuce konstruuje drogą dekonstrukcyjnych analiz destrukcji, dokaonując demontażu formy i demistyfikując przypisywane jej znaczenia; dekomponując iluzje i kultywując deiluzje odwołuje się do pryncypiów demoderny.”

Dla profesora każda spacja ma znaczenie i nic nie umknie jego czujności, dokładności i ekstremalnej wręcz precyzji patrzenia. Nic nie powinno przeszkadzać w odbiorze jego prac, dlatego każdy element dekoracyny, który nic nie wnosi do treści powinien być z automatu usuwany. Jedynie projekt surowy, milimalistyczny i elegancki może być odpowiednim tłem dla prac, niczym biała ściana w galerii sztuki.  

Realizacja

Z profesorem Jerzym Olkiem mamy za sobą już kilka lat bardzo twórczej i owocnej współpracy. Mam przyjemność być odpowiedzialna za projekt i skład kilkunastu jego książek. W zależności od wielkości projektu decydujemy się na jeden z dwóch rozmiarów używanych przez niego publikacji: mały, kieszonkowy kwadrat, lub duży, wąski prostokąt. Wszystkie publikacje utrzymane są w analogicznej estetyce, dominuje tutaj symetria, geometryczne kształty i skrupulatnie złożony tekst. Oprócz projektu i składu zajmuję się również korektą graficzną ilustracji.

Przy takich pracach artystycznych projekt graficzny powinien stanowić wyłącznie tło, odpowiedni kontekst dla ilustracji. Same rozwiązania graficznie nie powinny wizualnie konkurować z pracami artystycznymi, co nie znaczy, że projekt nie jest ważny, może być pomijany. Przy tak minimalistycznym podejściu każda przestrzeń pomiędzy literami ma znaczenie, każde światło pomiędzy wyrazami powinno być przemyślane i świadomie układane na szpalcie tekstu.

Uważam ją za bardzo dobrego grafika i typografa. Cenię jej wysoką kulturę projektową – doskonałe wyczucie formy, oszczędność środków i wyrafinowany estetycznie minimalizm.
Niezwykle istotnym atutem Urszuli Kluz-Knopek jest solidność i terminowość oraz profesjonalizm na każdym etapie współpracy. Znaczenie ma również to, że jest osobą szczerą i życzliwą

Jerzy Olek
artysta i teoretyk sztuki

czytaj dalej

Budowanie zaufania użytkownika na stronie internetowej

Strona internetowa dla biura pośrednictwa pracy tymczasowej

Budowanie zaufania użytkownika na stronie internetowej


Data realizacji:
2018

Klient:
iPrimeJobs

Zadanie

IPrimeJobs to biuro pośrednictwa pracy tymczasowej dla Filipińczyków. Istnieje wiele agencji pracy tymczasowej, więc strona internetowa IPrimeJobs powinna się szczególnie wyróżniać na ich tle.

Szata graficzna strony powinna wzbudzać uczucie zaufania, bezpieczeństwa i stabilności.To dlatego projektując, skupiłam się na wartości dodatkowej, to znaczy emocjach i lękach, z jakimi borykają się ostateczni klienci biura.

Realizacja

Ludzie wyjeżdżający na drugi koniec świata w poszukiwaniu pracy mają w głowach dwie rzeczy. Po pierwsze: nadzieję na lepsze jutro (dla siebie i dla bliskich) oraz strach przed izolacją w obcym kraju, barierą językową, a przede wszystkim przed utratą bliskich, czyli krótko mówiąc: strach przed samotnością. Odpowiedź na te emocje (tęsknota za bliskimi i nadzieja na lepsze jutro) powinny być tą wartością dodatkową. To dlatego dobierając zdjęcia, skupiałam się zarówno na sferze życia związanej z pracą (czyli zdjęcia ludzi w pracy), jak i sferze emocjonalnej (czas wolny/po pracy- czyli spędzony z innymi ludźmi, nowymi przyjaciółmi, kontakt z bliskimi przez telefon, komputer). Również sam charakter zdjęć był specyficzny. Zdjęcia nie powinny być idealne, ludzie na zdjęciach również. Wystudiowane, perfekcyjnie oświetlone zdjęcia z ludźmi = modelami, tutaj się nie sprawdzą, ponieważ będą budowały dystans, brak zaufania. Wybierając zdjęcia, kierowałam się ich autentycznością, naturalnością, nawet kosztem techniki wykonania.

Kolejną ważną sprawą była zachęta do nawiązania kontaktu. Zawsze pod ręką powinien być formularz kontaktowy i numer telefonu. Takie rozwiązania budują atmosferę dostępności, łatwego kontaktu. Również sam układ i dynamika strony odpowiadają za poczucie bezpieczeństwa. Poziome linie, kwadraty, prostokąty, dużo przestrzeni — takie formy budują poczucie stabilności, ugruntowania. Skoro strona ma przede wszystkim wzbudzać zaufanie, to nie możemy pozwolić sobie na przestraszenie użytkownika zbyt agresywną grafiką, animacją, filmami w tle itp. Dlatego układ strony jest klasyczny, jeśli chodzi o rozmieszczenie menu i treści. Ich innowacyjność polega na odpowiednim doborze zdjęć, o opowiadaniu historii zdjęciami.

Projektowanie dla osób zmagających się z demencją

Śpiewnik dla seniorów

Projektowanie dla osób zmagających się z demencją


Data realizacji:
2018

Klient:
TRITIA

Zadanie

Komplet dwóch śpiewników dla seniorów i osób zmagających się z demencją został opracowany w ramach projektu „Seniorzy bez granic. Wyszehradzka kooperacja na rzecz integracji seniorów”. W ramach projektu zorganizowano warsztaty muzyczne (arteterapeutyczne) skierowane do mieszkańców Domów Pomocy Społecznej i Domów Spokojnej Starości z Polski, Czeskiej Republiki i Słowacji. Śpiewniki zawierają ludowe pieśni pogranicza polsko – czesko – słowackiego.

Realizacja

Dobry projekt to taki, który jest dostosowany do odbiorcy. W przypadku śpiewnika projektowanego z myślą o seniorach myślimy o ludziach, którzy mają słabszy wzrok, większy problem ze skupieniem uwagi. Z tego powodu bardzo ważne jest, by dobrać odpowiedni krój pisma. Ludziom starszym odpowiadają kroje proste, przejrzyste i czyste, co sprawia, że są bardzo czytelne. Pogrubienie kroju pisma wpływa na jego kontrastowość, dzięki temu osoby ze słabszym wzrokiem będą mogły ten tekst przeczytać. Unikamy krojów dekoracyjnych i pisanek, które w tym wypadku jedynie odwracają uwagę i mogą przysparzać sporo trudności i frustracji. Z tego samego powodu nie używamy dodatkowych ozdób na stronach w postaci ikon, obrazków, kolorowych tekstów, podkreśleń. Prostota to klucz do sukcesu. Wszystkie teksty napisane są czarnymi literami na białym tle, co jest najbardziej przyjazne dla oczu. Zastosowałam większe odstępy pomiędzy liniami, by wzrok spokojnie prześlizgiwał się z wyrazu na wyraz, z linii na linię. Istotne jest również, aby stosować sporo pustego miejsca i marginesy pomiędzy większymi partiami tekstu (w tym wypadku zwrotkami), co uporządkuje treści i tym samym zmniejszy zmęczenie wzroku. Jedyne kolory, jakie pojawiają się w projekcie, mają pomóc w odnalezieniu odpowiedniej piosenki. Nie powinny być zbyt jasne (np. żółty), ponieważ zbyt mały kontrast spowoduje zmniejszenie czytelności numeru piosenki (biała litera na żółtym tle). Nie mogą być również zbyt ciemne (granat), ponieważ oznaczenie melodii (kropki) będą się zlewały z tekstem zwrotki. Dzięki zastosowaniu nasyconych i kontrastowych kolorów nawigacja wewnątrz śpiewnika jest jasna i czytelna.

W publikacji dla seniorów zmagających się z demencją zastosowano pogrubiony krój pisma oraz większe odstępy pomiędzy liniami, co ułatwia czytanie osobom ze słabszym wzrokiem. Wykorzystano jednostronny zapis, czarno-biały druk, redukując do minimum wszelkie dystraktory (dodatkowe kolory, różne wielkości kroju pisma) – czynniki, które rozpraszają wzrok i zaburzają skupienie uwagi.

W śpiewniku dla sprawnych seniorów wprowadzony jest zapis melodii (autorski pomysł prowadzącego warsztaty Rafala Bałasia) w postaci kropek wskazujących zmiany melodyczne zamieszonych nad konkretnymi sylabami tekstu. Takie rozwiązanie pozwala na naturalne podążanie za tekstem i melodią bardzo intuicyjny sposób. W publikacji zastosowano nasycone i kontrastowe kolory, które mają pomóc w odnalezieniu odpowiedniej piosenki.

Pani Urszula, pracując z nami – czyli osobami reprezentującymi różne zawody (od menadżerów projektowych, przez terapeutów zajęciowych, aż po etnologów) – wykazała się nie tylko dużą wiedzą merytoryczną, ale także cierpliwością i umiejętnościami komunikacyjnymi, co pozwoliło na wypracowanie zadowalających nas efektów.

Marta Sláviková Dyrektorka TRITIA

czytaj dalej

Zastosowanie rozwiązań drukarskich nawiązujących do treści książki

Projekt albumu dla Yasu Suzuki

Zastosowanie rozwiązań drukarskich nawiązujących do treści książki


Data realizacji:
2017

Klient:
Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

Zadanie

Yasu Suzuka jest japońskim artystą zajmującym się szczególnym rodzajem fotografii tzw. fotografii otworkowej. Fotografuje przy pomocy aparatu camera obscura, gdzie światło wpada przez małą dziurkę w pudełku na ściankę, na której umieszczony jest materiał światłoczuły. To bardzo trudny sposób robienia fotografii, który wymaga bardzo dużej wiedzy i doświadczenia od fotografującego. Yasu Suzuka swoje fotografie wykonuje w różnych miejscach na świecie, do których prowadzą go wróżby wskazujące odpowiednie szerokości geograficzne.
Miałam przyjemność pracować nad albumem prac artysty wydawanym przy okazji jego wystawy indywidualnej w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju.

Realizacja

Koncepcja albumu opierała się na nawiązaniu do procesu fotografowania aparatem typu pinhole. Pinhole to dosłownie pudełko z dziurką i materiałem światłoczułym, jednak to dzięki temu prostemu otworowi powstaje cała magia fotografii. Na każdej lewej stronie rozkładówki, na złotym tle pojawia się więc dziurka, biały punk, która jest lustrzanym odbiciem słońca pojawiającego się na fotografii obok. Wybrałam kolor złoty, by podkreślić wagę światła słonecznego, które jest głównym elementem fotografii artysty. Sam format albumu jest podyktowany formatem materiału światłoczułego, na jakim pracuje Suzuka. Wszystkie teksty pojawiające się w albumie napisane są delikatnym i eleganckim krojem pisma, który daje poczucie otwartej przestrzeni i jest stosownym tłem do bogactwa barw i świetlnych plam pojawiających się na fotografiach.

Praca nad logotypem dla influencerki i jego zastosowanie w sieciach społecznościowych

Logotyp dla Marty Makles

Praca nad logotypem dla influencerki i jego zastosowanie w sieciach społecznościowych


Data realizacji:
2018

Klient:
Marta Makles

Zadanie

Marta Makles jest trenerką zdrowego tryby życia i zawodową influencerką. Poprosiła mnie o wykonanie logotypu i wizytówki, które stanowiłyby dopełnienie jej profili na Instagramie i Facebooku. Logotyp miałby więc spełniać funkcję przedłużenia jej marki w wirtualnym świecie. Wizualnie powinien więc nawiązywać do sposobu prezentowania treści przez Martę.

Realizacja

Praca nad logotypem zaczęła się od obserwacji tego, jak Marta Makles korzysta ze swoich sieci społecznościowych, w jaki sposób dzieli się wiedzą z osobami, które ją obserwują, w się z nimi komunikuje. Okazało się, że korzysta przede wszystkim z relacji na instagramie, na które składają się zdjęcia, czasem drobne teksty, ale przede wszystkim wzorki i podkreślenia rysowane jednym z narzędzi do publikowania postów na Instastories. Ten sposób rysowania i kolor, którego używała, stały się główną inspiracją do zaprojektowania logotypu. W tle napisu znajduje się więc różowy maziajek zainspirowany sposobem przedstawiania treści na instastories. Sama typografia została zaczerpnięta z jej podpisu, który stosuje od początku swojej pracy jako trenerka (jeszcze zanim przeniosła się ze swoją działalnością do sieci). Marta, podpisując się zastępowała wielką literę „M” swojego nazwiska dość sporym symbolem serca. To serce i ten sposób podpisywania się został przełożony na potrzeby logotypu. Pod głównym tekstem znajduje się miejsce na dopisek, napisany już klasycznym bezszeryfowym krojem pisma. Dopisek może być zmieniany w zależności od kontekstu występowania. Przykładowo na wizytówce mamy napis „trening i dieta”.

Identyfikacja wizualna wystawy i projekt albumu, czyli o tym jak prezentować sztukę

Wystawa Stefana Wegnera

Identyfikacja wizualna wystawy i projekt albumu


Data realizacji:
od 2019

Klient:
Galeria Piekary

Zadanie

Identyfikacja wizualna wystawy i projekt albumu prezentującego twórczość artysty to szczególny rodzaj projektu, ponieważ sam projekt nie powinien walczyć o uwagę widza z prezentowaną sztuką. Prace artysty i jego rozważania teoretyczne nie są łatwe do zaprezentowania. Stefan Wegner (1901-1965) to malarz, rysownik, grafik, dekorator wnętrz i teoretyk sztuki. W galerii Piekary prezentowana była wystawa jego prac pochodzących z lat 50. i 60. To czasy, gdy artysta badał fizjologię oka względem przestrzenności, rozważał zasady rządzące widzeniem obiektu ruchomego. Prace prezentowane na wystawie obrazują jego rozważania teoretyczne, dążenie do coraz większej syntezy obrazy i tym samym abstrakcji.

Współpracując z Galerią Piekary, byłam odpowiedzialna za projekt plakatów, reklam, banerów i zaproszeń na wystawę, oraz książki prezentującej prace artysty i teksty teoretyczne na temat jego twórczości.

Realizacja

Pracując z obrazami i grafikami Stanisława Wegnera, zdecydowałam się w żaden sposób nie naruszać ich integralności, traktować je z szacunkiem, to znaczy pozostawić im maksymalnie dużo przestrzeni, by miały możliwość wybrzmieć. Na plakatach, zaproszeniach wybrana praca zawsze jest widoczna w całości, litery i teksty nie wchodzą w obszar obrazu. Również w książce, tam, gdzie prezentowane są prace, lewa strona rozkładówki zawsze jest pusta (jedynie tytuł i dane techniczne). Analizując prace Stefana Wegnera, warto zwrócić uwagę na sam proces odbioru prac. Oglądamy je z bliska (ze względu na użyte materiały i bogactwo faktur) i z daleka (by zobaczyć całą pracę i jej kontekst). Dlatego właśnie w książce prezentowane są zbliżenia na fragmenty dzieł zajmujące całą rozkładówkę.

Do złożenia książki użyłam rodziny krojów pisma Questa, które pięknie współpracują i uzupełniają się wzajemnie w różnych rodzajach zastosowania. Przy okazji nagłówków i autorów używałam odmiany nieco bardziej złożonej i dekoracyjnej, by przy dłuższych tekstach użyć maksymalnie prostego i eleganckiego kroju pisma, który dobrze się czyta. To połączenie sprawiło, że mamy do czynienia ze szlachetnym i eleganckim przykładem pracy z typografią. Wyważona typografia, oprócz samych prac artysty, jest jedyną ozdobą książki.

W pracy nad technicznymi aspektami książki najważniejsze było użycie papieru, który idealnie odda kolory prac i nie będzie odbijał światła, zakłócając tym samym odbiór dzieł. Zdecydowałam się na użycie dwóch gramatur z tej samej rodziny szlachetnych papierów. Na grubszym papierze drukowane były prace (tak by farba drukarska nie przebijała na drugą stronę) i cieńszego, do części książki z tekstami teoretycznymi.

Rozwiązania usprawniające komunikację wewnętrzną firmy

Intranet dla Tempest Security

Rozwiązania usprawniające komunikację wewnętrzną firmy


Data realizacji:
2020

Klient:
Euvic.se dla Tempest Security

Zadanie

Rynek farmaceutyków rozwija się od wielu lat bardzo dynamicznie, co za tym idzie, na aptecznych półkach pojawia się mnóstwo różnych suplementów diety. Tym, co odróżnia aptekę od np drogerii, jest fakt dostępności produktu. W aptece klient widzi produkt z daleka, gdzie w przestrzeni drogerii może go wsiąść do ręki.

GAL to rodzinna firma specjalizująca się w produkcji suplementów diety naturalnego pochodzenia. Gdy zaczynaliśmy swoją współpracę, firma działała głównie na lokalnym rynku, obecnie załączone opakowania możemy znaleźć w większości polskich aptek. Dla firmy Gal zaprojektowałam kilkadziesiąt opakowań, nasza współpraca trwa od ponad 11 lat.

Proces

Przy tak dużej działalności i tak skomplikowanej strukturze firmy, istotnym jest dogłębne przebadanie wszystkich grup użytkowników nowego systemu. Wiedząc to, zdecydowaliśmy się na organizację pogłębionych warsztatów projektowych, podczas których staraliśmy się zdefiniować faktyczne problemy pracowników firmy i zaproponować takie funkcjonalności, które będą prostym i intuicyjnym rozwiązaniem. Do udziału w badaniach zaprosiliśmy przedstawicieli kilku grup użytkowników (kadra zarządzająca, pracownicy niższego stopnia, przedstawiciele działu IT, HR). Warsztaty prowadziłam wraz z doświadczonym programistą, który był odpowiedzialny za kwestie technicznych rozwiązań. Wynikiem dwudniowych warsztatów była pogłębiona analiza dotychczasowej komunikacji w firmie wraz z definicją problemów, które chcieliśmy rozwiązać i celów, które miałyby usprawnić komunikację.

Realizacja

Zdecydowaliśmy się stworzyć intranet, który będzie funkcjonalny zarówno w pracy biurowej (pracownicy HR), jako program wspomagający, jak i dla ochroniarzy, którzy zwykle korzystają z systemu za pomocą telefonu. Zakres prezentowanej treści, układ (szybkość dotarcia do potrzebnych informacji) i funkcjonalności dostosowane były więc do różnych urządzeń, z myślą o różnych grupach użytkowników.

Przykładem rozwiązania jednego z problemów może być odczytywanie skomplikowanych wyliczeń wynagrodzenia. Podczas warsztatów okazało się, że jedną z częstszych kwestii, z jakimi dzwonili pracownicy, było niezrozumienie wyliczeń widocznych na karcie wypłaty. Dlatego na górnym pasku strony znajduje się przekierowania do instrukcji odczytywania dokumentów wewnętrznych firmy. Instrukcje napisane i zaprojektowane były w sposób maksymalnie prosty i czytelny. Kolejnym ważnym elementem było uświadomienie każdemu pracownikowi, jakie są możliwości rozwoju w firmie, z tego powodu powstała rozbudowana sekcja z wyszczególnionymi kursami, ofertami pracy itp., które odpowiadają różnym stopniom kariery.

Oprócz tego Intranet został wyposażony w kilka narzędzi służących do komunikacji i zacieśniania więzi między pracownikami. Przykładem może być forum tematyczne, formularz to zgłaszania propozycji usprawnień bądź problemów w firmie, czy sekcje na stronie głównej, gdzie prezentowane są sylwetki pracownika miesiąca, teamu miesiąca i opinie od zadowolonych klientów.

Youtube
Vimeo
Google Maps