Wystawa Stefana Wegnera
Identyfikacja wizualna wystawy i projekt albumu
Data realizacji:
od 2019
Klient:
Galeria Piekary
Zadanie
Identyfikacja wizualna wystawy i projekt albumu prezentującego twórczość artysty to szczególny rodzaj projektu, ponieważ sam projekt nie powinien walczyć o uwagę widza z prezentowaną sztuką. Prace artysty i jego rozważania teoretyczne nie są łatwe do zaprezentowania. Stefan Wegner (1901-1965) to malarz, rysownik, grafik, dekorator wnętrz i teoretyk sztuki. W galerii Piekary prezentowana była wystawa jego prac pochodzących z lat 50. i 60. To czasy, gdy artysta badał fizjologię oka względem przestrzenności, rozważał zasady rządzące widzeniem obiektu ruchomego. Prace prezentowane na wystawie obrazują jego rozważania teoretyczne, dążenie do coraz większej syntezy obrazy i tym samym abstrakcji.
Współpracując z Galerią Piekary, byłam odpowiedzialna za projekt plakatów, reklam, banerów i zaproszeń na wystawę, oraz książki prezentującej prace artysty i teksty teoretyczne na temat jego twórczości.
Realizacja
Pracując z obrazami i grafikami Stanisława Wegnera, zdecydowałam się w żaden sposób nie naruszać ich integralności, traktować je z szacunkiem, to znaczy pozostawić im maksymalnie dużo przestrzeni, by miały możliwość wybrzmieć. Na plakatach, zaproszeniach wybrana praca zawsze jest widoczna w całości, litery i teksty nie wchodzą w obszar obrazu. Również w książce, tam, gdzie prezentowane są prace, lewa strona rozkładówki zawsze jest pusta (jedynie tytuł i dane techniczne). Analizując prace Stefana Wegnera, warto zwrócić uwagę na sam proces odbioru prac. Oglądamy je z bliska (ze względu na użyte materiały i bogactwo faktur) i z daleka (by zobaczyć całą pracę i jej kontekst). Dlatego właśnie w książce prezentowane są zbliżenia na fragmenty dzieł zajmujące całą rozkładówkę.
Do złożenia książki użyłam rodziny krojów pisma Questa, które pięknie współpracują i uzupełniają się wzajemnie w różnych rodzajach zastosowania. Przy okazji nagłówków i autorów używałam odmiany nieco bardziej złożonej i dekoracyjnej, by przy dłuższych tekstach użyć maksymalnie prostego i eleganckiego kroju pisma, który dobrze się czyta. To połączenie sprawiło, że mamy do czynienia ze szlachetnym i eleganckim przykładem pracy z typografią. Wyważona typografia, oprócz samych prac artysty, jest jedyną ozdobą książki.
W pracy nad technicznymi aspektami książki najważniejsze było użycie papieru, który idealnie odda kolory prac i nie będzie odbijał światła, zakłócając tym samym odbiór dzieł. Zdecydowałam się na użycie dwóch gramatur z tej samej rodziny szlachetnych papierów. Na grubszym papierze drukowane były prace (tak by farba drukarska nie przebijała na drugą stronę) i cieńszego, do części książki z tekstami teoretycznymi.