Projekt książki

Ksiażka jako obiekt interaktywny


Data realizacji:
2020

Klient:
Wydawnicto słowo/obraz terytoria

Zadanie

PlayDead.info to książka traktująca o strachu przed okolicznościami umierania (samotność, izolacja, cierpienie, smutek wynikający z żałoby) w kontekście funkcjonowania w wirtualnym świecie, tworzynia swojej alternatywnej „nieśmiertelnej” biografii. To trudna tematyka, dla wielu temat tabu. Rozważania graficzne dotyczyły nie tyle, co formy książki, a momentu jej użytkowania, czyli stworzenie komfortowej, ciepłej i otwartej atmosfery, która pojawia się po chwyceniu książki w dłoń i zachęci czytelnika do czytania. Ważnym elementem jest również interaktywność samej książki. Oprócz tekstu i ilustracji, które są typowymi elementami książek, mamy tutaj do czynienia z efektem hiperlinku i rozbudowanymi przypisami, które stanowią drugą narrację.

Realizacja

Projekt książki jako obiektu miał przede wszystkim być wygodny w czytaniu, tak by książkę miało się ochotę dotykać, spędzać z nią czas, wracać do niej. To dlatego zdecydowałam się na niebielony, szlachetny papier i aksamitną folię na okładce, która posiada niezwykłe walory haptyczne i nie ślizga się w dłoni. Odpowiednia wielkość marginesów, kroju pisma (Calluna i Geotica) i interlinii sprawia, że wzrok łatwo przesuwa się po liniach tekstu. Duże marginesy to również ukłon dla wszystkich miłośników robienia notatek w książkach.

Na początku każdego rozdziału znajduje się strona tytułowa z wyszczególnieniem podrozdziałów, co pomaga w poruszaniu się po książce i jest bardzo ważne, zważywszy na jej otwartą treść. W wielu miejscach tekst poprzetykany jest odnośnikami do innych treści, czy to w postaci rozbudowanego przypisu, czy QR kodu prowadzącego do zdjęć, filmów, stron internetowych. W związku z tym, że te dodatkowe treści są bardzo istotne, stanowią wręcz drugą narrację, postanowiłam nie umieszczać ich na końcu książki, ani nawet na dole strony, lecz zawsze na równi (znaczeniowo i formalnie) z tekstem.

Projekt okładki (zarówno widocznej, jak i niewidocznej części) jest również bezpośrednim nawiązaniem do treści. Na przedniej okładce widzimy dłoń wystającą z mchu, co ilustruje wątek związany z naturalnym, otwartym, bliskim podejściem do umierania i pochówku. Na tylnej okładce znajduje się fragment tekstu opowiadający o potrzebie wymyślenia nowych rytuałów pogrzebowych i zdefiniowaniu współczesnego rozumienia „dobrej śmierci”. Cała wewnętrzna cześć okładki jest usiana ikonami bobaska. Ta ikona pojawia się podczas pierwszego logowania do Facebooka i stanowi inspirację do rozważań o wirtualnym życiu co stanowi drugi wątek eseju umieszczonego w książce.

Youtube
Vimeo
Google Maps